„Co do mnie, nie daj Boże, bym się miał chlubić zczego innego, jak tylko zkrzyża Pana naszego Jezusa Chrystusa” (Ga 6, 14)
„Syn Człowieczy zostanie wydany arcykapłanom iuczonym wPiśmie. Oni skażą Go na śmierć iwydadzą Go poganom na wyszydzenie, ubiczowanie iukrzyżowanie; atrzeciego dnia zmartwychwstanie” (Mt 20, 18-19). To już trzeci raz Jezus zapowiada uczniom swoją mękę irównież teraz nie jest zrozumiany. Pierwszy raz energicznie zaprotestował Piotr, drugi raz trzej umiłowani nie zrozumieli znaczenia słów Pana inie mieli odwagi „zapytać Go onie” (Łk 9, 45); trzeci raz mówi oswej męce, gdy Jakub iJan przez usta swej matki skierowali doń zarozumiałą prośbę: „Powiedz, żeby ci dwaj moi synowie zasiedli wTwoim królestwie jeden po prawej, adrugi po lewej Twej stronie” (Mt 20, 21). Jezus zapowiada swą mękę, wzgardę, która Go czeka, śmierć hańbiącą, Apostołowie zaś troszczą się ozapewnienie sobie pierwszych miejsc. Do tego zawsze zmierza pycha, odziedziczona po grzechu pierworodnym: człowiek chce się wyróżnić, wywyższyć we wszystkich dziedzinach, nie wyłączając religijnej. Aby zrozumieć prawdę, ci ludzie muszą zobaczyć swojego Mistrza dosłownie „wyszydzonego, ubiczowanego, ukrzyżowanego”, apotem zmartwychwstałego, jak On sam zapowiedział. Na razie Jezus ich upomina: „Czy możecie pić kielich, który ja mam pić?” Wten sposób powtarza się lekcja dana na Taborze: nie można dojść do chwały nie idąc wąską drogą krzyża. Aoto jeszcze druga: nie można bez pokory zrozumieć, atym mniej żyć tajemnicą krzyża. Dla tego, kto zmierza do zaszczytów, do powodzenia ichwały świata, krzyż jest powodem zgorszenia, nieprzyjacielem zagrażającym jego szczęściu iograniczającym wolność. Człowiek pyszny, chcąc być nieograniczonym panem własnego życia, buntuje się wobec jakiegokolwiek cierpienia fizycznego lub moralnego, przeszkadzając mu wywyższać się według swego pragnienia. Awtedy zapostoła może stać się nieprzyjacielem krzyża Chrystusowego. Tylko pokorni są zdolni, jak Jezus, ugiąć ramiona pod ciężarem krzyża, przyjąć jak On zniewagi, upokorzenia, krzywdy. Tylko wnich krzyż dokona tego dzieła oczyszczenia izniszczenia grzechu, które przygotowuje człowieka do zmartwychwstania zChrystusem.
O. Gabriel od św. Marii Magdaleny, karmelita bosy
Żyć Bogiem, t. I, str. 289
Source: czytanie