Książka dnia, 21 kwietnia 2023
21 kwietnia, 2023
Czytania na piątek, 21 kwietnia 2023
21 kwietnia, 2023

Rozważanie na piątek, 21 kwietnia 2023

Komentarze do poszczególnych czytań przygotowane przez Bractwo Słowa Bożego

Komentarz do pierwszego czytania

Pewnie zauważyliście, że postępujemy w tym tygodniu w kluczu „pozwolenia sięprzeczytać Bożemu Słowu”. Na tej drodze dziś wychodzi nam naprzeciw Gamaliel. Niejest chrześcijaninem, nie przeżył (jeszcze) pierwszego nawrócenia; jest za topobożnym Żydem, ba!, jednym z ówczesnych ekspertów od prawa żydowskiego. Przy czym,„ekspert”, to nie tyle „znawca, biegły”, ile „mentor, autorytet, mędrzec”. Gamalielnie tyle porusza się sprawnie po przepisach i błyskotliwie je interpretuje, iledogłębnie wie, że prawo jest darem, że Bóg się w nim wypowiedział, że właściwymstudium prawa jest modlitewna medytacja. Rdzeniem prawa żydowskiego jestPięcioksiąg. Gamaliel więc, jako ekspert, jest człowiekiem Słowa Bożego. I to SłowoBoże nauczyło go powściągliwości. Gamaliel jest cierpliwy, pozwala Bogu wypowiedziećsię. Jest prawnikiem, który sam nie wydaje wyroku, ale czeka, aż wyrok, osądzostanie mu podany. Gamaliel jest więc człowiekiem objawienia: pozwala Boguprzeczytać sobie rzeczywistość, w tym wypadku rzeczywistość chrześcijan. Bądź dziśGamalielem – utemperuj swój pośpiech na modlitwie. A jeśli szukasz pomocy i niewiesz, do kogo się o nią zwrócić, pomyśl o człowieku na wzór Gamaliela, który nie daci rozwiązania na tacy, ale podprowadzi cię pod spotkanie z Bogiem.

Komentarz do psalmu

Poprzedniego dnia Psalm uczył nas roztropnie spoglądać w przeszłość. Dzisiejszy, zkolei, podpowiada nam, by także w trudnym położeniu rozumnie wybiegać na modlitwie wprzyszłość: O jedno tylko proszę i zabiegam… Trzeba uważać, by modlitewnegopowierzania Bogu przechodzonej próby nie zamienić w „scenopisarstwo” i szczegółowe,punkt po punkcie, planowanie własnej historii zbawienia. Przeciwnie, lepsze wydajesię zatrzymanie się w sobie i rozpoznanie – z prawem do błędu, oczywiście tego, coakurat jawi się jako najprostsze. Tu także cierpliwy Gamaliel z pierwszego czytaniamoże służyć pomocą.

Komentarz do Ewangelii

Rozpoczynamy lekturę „eucharystycznego” szóstego rozdziału Ewangelii św. Jana.Składa się on z dwóch znaków (wersety 1-21) oraz dialogowanej katechezy Jezusa wsynago-dze (wersety 22-71). Będzie nam towarzyszył także w przyszłym tygodniu. Wartoprzeczytać go od razu w całości i „wbić sobie raz na zawsze do głowy”, że to Jezusaranżuje wszystkie opisane zajścia, a nie tylko korzysta z nadarzającej się okazji.W otwierającym tę historię cudzie, zwróćmy uwagę na to, jak wyraźnie ujawniane sąnieoczyszczone motywacje tłumu i uczniów w podążaniu za Rabbim z Nazaretu; jakąkonsternację w sercach uczniów wywołuje rozmnożenie pokarmu; jak błędne wnioski izamiary wzbudzają się w umysłach uczestników tych zdarzeń. I to wszystko inspirujeJezus! Nie tylko „nie zraża się”, nie tylko „umiejętnie zarządza kryzysem”, ale samgo inicjuje, podtrzymuje i konsekwentnie rozwija. To wszystko jest także obrazemtwojej modlitwy, podczas której pragnąc twojego głębokiego oczyszczenia – DuchPrawdy (zob. J 4, 24; 16, 13) niestrudzenie brnie dalej w odsłanianiu mrocznychmiejsc (por. J 1, 5; 2, 24-25) i przycinaniu nieuporządkowanych przywiązań (zob. J15, 2). Jak powiedziałem wczoraj kontekście trzech nawróceń i dwóch towarzyszącychim przełomów, ten proces stopniowo „wymyka ci się z rąk”, tak że „działanie”ustępuje miejsca „przyzwalaniu” (tudzież „nie przeszkadzaniu”). Niezależnie odetapu, który cię dotyczy – zresztą, sam tego nie oszacujesz, przykro mi korzystajwówczas z wyznania ucznia wieńczącego ten rozdział: Panie, do kogo pójdziemy? Tymasz słowa życia wiecznego! (werset 68).

Komentarze zostały przygotowane przez ks. Błażeja Węgrzyna

Source: czytanie